Regler för nummerskyltar

De cyklister som vill delta i tävlingar måste ha ett startnummer. Klubben kan tillhandahålla ett tillfälligt startnummer vid de första tävlingarna under tiden som ett eget startnummer söks. Man måste dock själv skaffa skyltar även med de lånade startnummerna.

Följande riktilinjer gäller för startnummer

• Startnumret är giltigt för cyklister som har tävlingslicens. Om man inte haft tävlingslicens under två säsonger förlorar man sitt startnummer per automatik.

• Det är separata nummerserier för elitcyklister och övriga. Samma nummer kan alltså finnas för en elitcyklist och en annan cyklist.

• Elitcyklister som har ett aktivt internationellt UCI karriärnummer = International Career Number har företräde till detta nummer framför annan svensk elitcyklist. Finalisterna i SM, elitklass, kan tilldelas nr 1-8, efter årets placering, inför nästkommande år för att man ska kunna se vilken placering respektive elitcyklist har i Sverige.

Följande riktlinjer gäller för nummerskyltar

Varje cykel måste på tävlingar ha en nummerskylt fäst på framsidan av styret. Siffrorna ska vara 10 cm höga. Vill man inte köpa förtillverkade skyltar kan man tillverka dessa själv. Dunkar för t.ex. saft eller akrylatbensin finns i rätt färger. Siffror som klistermärke i rätt storlek till brevlådor finns att köpa på t.ex. Clas Ohlson. Tänk bara på att klistermärken inte fäster bra på vissa plaster. Det går även att köpa skyltar och siffror på diverse hemsidor och på de flesta tävlingar. Den som inte hunnit skaffa skylt kan skriva ut och laminera en panik-skylt m.h.a. dessa ppt-mallar: Blå, Gul, Röd. Ändra till ditt nummer (eller ett tilldelat lånenummer), skriv ut på färgskrivare (kontrollera att färgerna blir ok), laminera hela arket (laminat-maskin finns i klubben - valfri swish-avgift för användande av den), klipp till en del för ram-skylten (viks över ramen) och en del för skylten till styret, gör hål med hålslag, och fäst med buntband eller snöre (eller tejpa fast på något sätt).

Framskylten ska ha följande färg beroende på åkare:

• Elit herr 20" vit skylt med svarta siffror

• Elit dam 20" vit skylt med svarta siffror

• Junior herr 20" svart skylt med vita siffror

• Junior dam 20" svart skylt med vita siffror

• Challenge pojkar 5år-17+ 20" gul skylt med svarta siffror

• Challenge flickor 5år-17+ 20" blå skylt med vita siffror

• Challenge dam och herr cruiser röd skylt med vita siffror

Ramskylt ska också finnas på cykeln vid tävling där målkamera används. Siffrorna på ramskylten ska vara 6 cm höga. Det ska vara en vit ramskylt med svarta siffror för samtliga åkare (från 2021 tillåts även svart ramskylt med vita siffror). Skylten ska placeras så långt fram som möjligt på ramen så att de tydligt kan ses genom målkameran.