Inbjudan, Tävlingsträning

INBJUDAN TILL TÄVLINGSTRÄNING I LERUM TORSDAG 22:a SEPTEMBER 2022:

Tävlingsträningarna är ett antal fristående BMX-träningar i tävlingsform i Lerum där alla kan vara med och cykla. Målsättningen är cyklister och åskådare skall ha en underhållande kväll med go stämning och roliga race. Nybörjare kan prova på hur en tävling går till. Erfarna cyklister får fler möjligheter att cykla under tävlingsformer. Funktionärer kan öva på sina roller, utan alltför höga krav. Föräldrar kan öva på att handla mycket i cafet, och att applådera högt och ljudligt.

Varför kallas det "tävlingsträning" och inte "träningstävling"?
Är en "cykeltävling" en cykel eller en tävling?
Är en "tävlingscykel" en cykel eller en tävling?
En "tävlingsträning" är en träning där vi tränar på alla tävlingsmoment (både cyklister, funktionärer, och medföljande)!

KLASSINDELNING:

• -6år, 7-8år, 9-10 år, 11-12 år, 13-14år, 15+ (Könsneutrala klasser)

• Cruiser herr och dam

Klasserna kan komma att ändras för att få till bra startfält.
Pro-section används inte.

REGLEMENTE:

Tävlingarna arrangeras enligt UCI´s reglemente med tillägg svenska avvikelser. Spd-pedaler får ej användas i klasserna upp till och med 12 år.
För klasser till och med 10 år: Inget kval. 3 lottade heat samt lottade fjärde-motos för alla i dessa klasser.

PRISER:

Klasser upp till 12år: Medaljer till alla.
Övriga klasser: Ära och berömmelse.

TIDSSCHEMA:

17:30-18:00: Registrering (OBS anmälan och betalning skall vara gjord enligt nedan. Ingen anmälan på plats)

17:50-18:00: Transponder-check, vid mållinjen (för de som har transponder)

18:00-18:30: Grindträning

18:45: Första start

BANA:

Banan är i det skick den råkar vara i. Enbart säkerhetsrelaterade åtgärder görs på banan inför tävlingsträningar.

TRANSPONDRAR:

Transponder-ID för egen transponder anges vid anmälan.

Transpondrar används i tävlande klasser på tävlingsträningar. De som inte har transponder får "transpondermiss", motsvarande att en transponder inte har gett signal. Eftersom vi inte har målkamera på tävlingsträningar går det inte att få fram tider vid transpondermissar. Följande gäller vid eventuell transponder-miss: Man tilldelas två hundradelar snabbare tid än den som är bakomvarande. Om det inte finns någon bakomvarande med tid får man 2s längre tid än den som är framförvarande. Om ingen i ett heat har transponder får alla tiden 999.999. Exakta tiderna används ändå bara för val av grind, vilket osannolikt sker på tävlingsträningar.

Cyklist i icke-tävlande klass som har en transponder får sin tid redovisad i resultatlistan, för att kunna se sin utveckling, även om tiden inte används för resultat.

Det är cyklistens ansvar att testa att transpondern fungerar och ger rätt utfall under transponder-check. Icke fungerande transponder eller felaktigt utfall under tävling ger transpondermiss.

De som har transponder kan även skapa ett gratis konto på https://www.onebmx.com/, så försöker vi ha live-rapportering av Gate-Hill-Finish för samtliga som har transponder på sin cykel. Vi försöker även skapa en lokal summering av alla tider m.h.a. BEMTrain, men kan inte utlova detta. En förutsättning för att transpondrar ska kunna användas är att vi har systemet i ordning.

ANMÄLAN, BETALNING OCH REGISTRERING:

Anmälan för alla deltagare (från alla föreningar) görs senast måndag 19:e september 2022 till en träningsavgift av 50:- per cyklist. OBS: INGEN EFTERANMÄLAN! Avgiften betalas in via swish 1230068965 eller bankgiro 5371-7914 innan formuläret fylls i (ange "TäTr" och namn som meddelande - exempelvis "TäTrFörnamnEfternamn"). Ta bild (eller skärm-dump) på att betalningen har utförts och spara bilden till efter eventet. Ange det meddelande du angav vid betalningen i formuläret nedan.

Observera att en lagledare för varje klubb även måste registrera sina cyklister i sekretariatet på tävlingsträningsdagen. Detta för att listorna ska överensstämma med de som är på plats. De som inte är registrerade då måste strykas för att vi ska hinna utföra tävlingsträningen. Respektive lagledare kontaktar dr.hakan.nilsson@gmail.com senast sista anmälningsdag, för att få listan på deltagare skickad till sig efter sista anmälan.

Ovanstående anmälningsförfarande har tillkommit för att underlätta för sekretariatet samt att vi skall kunna hålla tidsschemat. Ingen anmälan och betalning kan ske på plats - bara registrering av de som redan anmält sig och betalat enligt ovanstående!

Vägbeskrivning: Seglarvägen, 433 30 Lerum

Ansvarig: Hans Pettersson