Att söka licens

Steg-för-steg-guide hur man söker licens som medlem i Lerums Cykelklubb

Eftersom det inte är helt lätt att söka om licens har denna handledning tagits fram.

Vanliga lösningar på problem:

• Logga alltid in med personnummer! Om flera personer är inlagda med samma mailadress går det inte att logga in med mailadressen.

Se först till att medlemskap och UCI-ID är klart.

Logga in med personnummer på den cyklist licensen ska skaffas för, på https://swecyclingonline.se/:

Klicka på cyklistens profil (cyklistens namn):

Klicka på Licenser, och om du ser ett UCI-ID är steg 2 ovan OK och du kan fortsätta genom att klicka på "Beställ Tävlingslicenser":

Ange inloggade cyklisten själv som betalare (kanske inte behövs om man inte är föreningsadministratör, som jag är):

Ange cyklistens namn och klicka på "Lägg till person" (kanske inte behövs om man inte är föreningsadministratör, som jag är):

Skriv in alla uppgifter som är markerade med *:

Teamnamn och Karriärsummer kan man hoppa över om man inte vet vad det betyder (viktigast för elit-cyklister):

Markera den tävlingslicens cyklisten ska ha. Utifrån cyklistens ålder går det bara att välja de som är möjliga. Markera INTE "Ingen tävlingslicens tack", utan markera en tävlingslicens. För de yngre brukar det bara finnas ett alternativ. Eftersom jag är gammal gubbe finns det flera alternativ (här ser man att jag redan har en Master Men licens, eftersom det står att den kostar 0 SEK). Cruisers väljer antingen "Master Men" eller "Base license Men", där den första krävs för tävlingar utomlands och i master-klasser i Sverige (används inte i BMX-race, men i landsväg och MTB), och den andra räcker bra om man bara ska träna och tävla BMX-race i Sverige.

Fysiskt kort är inget man behöver, om man inte tycker att det är kul med ett plastkort. I sverige räcker det att visa upp sin licens i Cardskipper. Ska man tävla internationellt (eller på internationell tävling i Sverige) behöver man dock fysiska kortet samt ett utskrivet utlandsintyg.

Ladda upp ett foto på cyklisten. Detta är nog mest för de som ska ha plastkortet, men varför inte lägga upp ett? Då blir det snyggare när man tittar på sin licens i swecyclingonline.se:

Ledarlicens behöver man inte bry sig om, och man behöver inte röra något där.

När allt är inmatat ser man en summering i högerkanten, där man först måste acceptera och förstå andemeningen i "Ren Vinnare"-utbildningen (se till att förstå den först, speciellt om du är 17+), och sedan klicka på "Granska och köp":

Har man missat något så får man meddelande:

När man kommer vidare får man en summering att granska, man får godkänna köpvillkoren, och betala med kort.

Licensen utfärdas direkt, och syns under sin profil, under Licenser. Där kan man även skriva ut både utlandsintyg och licens:

Licensen ska alltid finnas till hands, både på tävlingar och träningar! Man kan som sagt välja att ha den i Cardskipper för att slippa bära med sig något fysiskt (mer än sin mobiltelefon, där man troligen har Cardskipper).